HOME     I     CONTATTI     I     DOCUMENTI DI AQ
 
Lecturers/Professors: BALDINI Anna
Educational activities: History of Publishing Industry
Academic discipline: M-STO/08
Teaching hours: 36
Course hours: 36
Credits: 6
Teaching period: 2° semestre
Course Title:
Course content:
The course will explore the history and inner working of the most significant Italian cultural publisher of the 20th century, Giulio Einaudi Editore, from 1933 to 1983. Through an analysis of the abundant and diverse documentary sources available, the course will focus on Einaudi’s intellectuals, decision making process, relation with Boringhieri and Adelphi, graphic design, politics, childrens’ literature collections.
Prerequisites:
Course books: FREQUENTANTI
Testi obbligatori:
- A. Baldini, “La Torino dell’industria culturale”, in Atlante della letteratura italiana, Einaudi, Torino, 2012, vol. III, pp. 849-869
- V. La Mendola, “La felicità di fare editoria di cultura: 75 anni di libri”, in Libri e scrittori di via Biancamano, EduCatt, Milano, 2009, pp. 3-30

Due saggi a scelta tra:
- G. Bassi, “Una donna coordina la traduzione della Recherche” e “La fedeltà più scrupolosa al testo. I carteggi con i traduttori di Proust”, in G. Bassi, “Con assoluta sincerità”. Il lavoro editoriale di Natalia Ginzburg (1943-1952), Firenze University Press-USiena Press, Firenze 2023, pp. 131-167
- G. Boringhieri, “La difficile strada della cultura scientifica in Italia: Paolo Boringhieri e le Edizioni Scientifiche Einaudi”, in Giulio Einaudi nell’editoria di cultura nel novecento italiano, a cura di P. Soddu, Olschki, Firenze, 2015, pp. 261-272
- A. Ferrando, “La Chimera editrice”, in A. Ferrando, Adelphi, Carocci, Roma 2023, pp. 83-145
- G.C. Ferretti, “I Gettoni: processo decisionale”, in G.C. Ferretti, L’editore Vittorini, Einaudi, Torino, 1992, pp. 209-233
- D. Guarnori, “Il Progetto Einaudi per la letteratura infantile”, in “Otto/Novecento”, 3, 2007, pp. 141-152
- T. Munari, L’Italia dei libri. L’editoria in dieci storie, Einaudi, Torino 2024, capitolo “Pensare per collane”, pp. 100-120
- G. Petrillo, “Giulio Einaudi, i suoi collaboratori e l’eterna provincia italiana”, in Traduttori e sviluppo della cultura. Sette figure della casa editrice Einaudi 1936-1970, a cura di A. Martelli, Nuova Trauben, Torino 2023, pp. 11-35
- D. Scarpa, “L’editore, uno e trino”, in Atlante della letteratura italiana, Einaudi, Torino 2012, vol. III, pp. 800-806
- C. Scarpino, Dear Mr. Mondadori. La narrativa americana nel catalogo Mondadori 1930-1968, Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, Milano, 2022, capitolo “Ernest Hemingway: consacrazione di una celebrità”, pp. 113-147.
I due saggi a scelta possono essere sostituiti dalla redazione di una tesina.

NON FREQUENTANTI
Un libro a scelta tra:
- G.A. Ferrari, Storia confidenziale dell’editoria italiana, Marsilio, Venezia 2022
- T. Munari, L’Italia dei libri. L’editoria in dieci storie, Einaudi, Torino 2024 e un saggio a scelta tra:
- M. Sisto, “Invisibili? Il riconoscimento della figura del traduttore nel campo letterario italiano del primo Novecento”, in La donna invisibile. Traduttrici nell’Italia del primo Novecento, a cura di A. Baldini e G. Marcucci, Quodlibet, Macerata 2023, pp. 35-63
- Barbara J. Bellini, “Tradurre l’extrême contemporain: il romanzo francese in Italia (2005-2015)”, in “allegoria”, 81, 1, 2020, pp. 200-222.
- I. Piazzoni, “Un’incerta e fragile presenza: donne professioniste della scrittura e del lavoro editoriale”, in “L’altra metà dell’editoria. Le professioniste del libro e della lettura nel Novecento”, a cura di R. Cesana e I. Piazzoni, Ronzani, Milano 2022, pp. 13-33.
Teaching Methods: The course will be conducted through lectures based on the reading and discussion of documents concerning the history of Einaudi publishing house. The course schedule includes participation in the "Incontri magistrali" and CeST seminars. During these meetings, students will have the opportunity to engage with professionals and scholars from the publishing world. Course attendance is strongly recommended. Those unable to attend regularly must contact the teacher.
Learning Objectives: Specific Objectives - Students will acquire a knowledge of the history of the Einaudi publishing house thus apprehending the importance of the publishing industry in the cultural development of a nation. - Students will be able to deal independently with a variety of documents related to the history of publishing.

General Objectives - Students will be able to compare the state of the publishing industry during the decades 1933-83 to its current situation. - Students will learn to recognize questions related to contemporary culture such as the democratization of cultural consumption, the polarization of the publishing market between élites and masses, the role of the intellectuals in the cultural apparatus.
Expected Learning Outcomes and Assessment Methods: Colloquio orale / Oral exam, Stesura di tesina facoltativa / Optional essay (written production)
Additional Information: