HOME     I     CONTATTI     I     DOCUMENTI DI AQ
 
Lecturers/Professors: BALDINI Anna
Educational activities: Contemporary Italian Literature
Academic discipline: L-FIL-LET/11
Teaching hours: 36
Course hours: 36
Credits: 6
Teaching period: 2° semestre
Course Title:
Course content:
The novel is a literary genre that has not had an easy life in 20th century Italy. For the first thirty years of the century, it was considered a “foreign” literary genre. The history of the Italian novel from the 1910s to the 1970s thus highlights how any national literature cannot exist without the fundamental contribution of translated literatures. The course will explore the intertwining of Italian literature and translated literature by focusing on five key novels.
Prerequisites:
Course books: FREQUENTANTI
Lettura dei romanzi:
Svevo, La coscienza di Zeno
De Céspedes, Nessuno torna indietro
Fenoglio, La paga del sabato
Ginzburg, Lessico famigliare
Calvino, Se una notte d’inverno un viaggiatore
Studio di un saggio a scelta tra:
- A. Asor Rosa, La storia del romanzo italiano? Naturalmente, una storia anomala, in Il romanzo. III. Storia e geografia, a cura di F. Moretti, Einaudi, Torino 2002, pp. 255-306
- A. Baldini, A regola d’arte. storia e geografia del campo letterario italiano (1902-1936), Quodlibet, Macerata 2023, pp. 7-20, 271-369
- G. Debenedetti, Il romanzo del Novecento, La Nave di Teseo, Milano 2019, pp. 445-531 Studio di un saggio a scelta tra:
- P. Cataldi, Eros, denaro, ironia. Il privilegio di Svevo, in "Allegoria", 85, gennaio-giugno 2022, pp. 74-95, https://www.allegoriaonline.it/PDF/4514.pdf
- A. Ginzburg, Zeno e Guido: una rivalità fraterna, in "Allegoria", 85, gennaio-giugno 2022, pp. 57-73, https://www.allegoriaonline.it/PDF/4511.pdf
- D. Biagi, Prosaici e moderni. Teoria, traduzione e pratica del romanzo nell’Italia del primo Novecento, Quodlibet, Macerata 2022, pp. 253-282
- L. Fortini, «Nessuno torna indietro» di Alba de Céspedes, in Letteratura italiana. Le opere. IV. Il Novecento. II. La ricerca letteraria, a cura di A. Asor Rosa, Einaudi, Torino 1996, pp. 137-166
- M. Rossi Sebastiano, Il realismo obliquo nel romanzo italiano degli anni Trenta. Per lo studio di una contraddizione narrativa, Palumbo, Palermo 2023, pp. 161-185
- I. Duretto, La paga del sabato tra Hemingway e Steinbeck: un finale atipico, in “Italianistica”, XLIII, 2, 2014, pp. 133-137
- O. Innocenti, Tra lavoro e romance. A proposito della Paga del sabato, in Beppe Fenoglio. Scrittura e Resistenza, a cura di G. Ferroni, M.I. Gaeta, G. Pedullà, Edizioni Fahrenheit 451, Roma 2006, pp. 63-83
- E. Gambaro, Diventare autrice. Aleramo Morante De Céspedes Ginzburg Zangrandi Sereni, Edizioni Unicopli, Milano 2018, pp. 115-192
- G. Magrini, Lessico famigliare di Natalia Ginzburg, in Letteratura Italiana. Le Opere, diretta da A. Asor Rosa, IV, Il Novecento, II, La ricerca letteraria, Einaudi, Torino 1996, pp. 771-810
- F. Vasarri, Proust/Ginzburg. Il registro familiare, «Quaderni Proustiani», 10, 2016, pp. 91-108, https://quaderniproustiani.padovauniversitypress.it/system/files/papers/QP2016_6.pdf
- R. Donnarumma, Da lontano. Calvino, la semiologia, lo strutturalismo, Palumbo, Palermo 2004 pp. 123-179

NON Frequentanti
1. R. Luperini, P. Cataldi, M. Marrucci, Storia della letteratura italiana contemporanea, Palumbo, Palermo 2012, pp. 31-54, 91-107, 131-146, 156-160, 241-246, 267-279, 284-285, 303-316.
2. Lettura dei romanzi:
Svevo, La coscienza di Zeno
De Céspedes, Nessuno torna indietro
Fenoglio, La paga del sabato
Ginzburg, Lessico famigliare
Calvino, Se una notte d’inverno un viaggiatore
Teaching Methods: The course consists of lectures during which, in addition to illustrating the theoretical foundations and profile of contemporary Italian literature history from a transnational perspective, novels by Svevo, De Céspedes, Fenoglio, Ginzburg and Calvino will be analyzed.
Learning Objectives: Disciplinary objectives - Knowledge and understanding of the dynamics of the development of the novel in Italy in a transnational perspective; - Capacity for textual analysis in relation to the novel genre - Ability to contextualise literary works in their historical context.
Transversal objectives - Development of critical skills and autonomy of judgement with regard to the analysis of contemporary narrative texts; - Development of the ability to communicate effectively and using the acquired specialist vocabulary the knowledge learned; - Development of the ability to analyse and judge contemporary narrative texts.
Expected Learning Outcomes and Assessment Methods: oral exam
Additional Information: